Mucha?

Rozcuchaná paní
naproti ve vlaku,
která psala řádky
na vynechané stránky diáře,
který bych celkem chtěla,
stejně jako já,
když jsem posledně nějaký měla
dva roky zpátky,
která’s jí kradla přes rameno,
a za kterých mi utkvělo
jediné „Chtěla bych…“.
A které si objednala esspreso
za hodně eur,
zatímco se mi
na moji vlastní Černou knihu
rozpleskl banán.

-Černá kniha, 5. 6. 2015

Vyměňovali jsme si všichni čtyři vtipný tichý pohledy.

A já pak kňučící, že chci mít vlasy jako ona. A lízající uši. Nalezena. Identifikována.

Jak konzumuju umění

Hrozně mne štve, že nepíšu. Občas mě napadají témata, ale nemám čas… A občas, vlastně třeba teď čas mám, ale ta témata jsou moc tématy na to, abych na ně měla chuť. Moc cíleného přemýšlení, řekněme. Chci plácat.

Dneska jsem dostala hrozně hudební náladu. Stáhla jsem si pěknou hromádku alb, poslechla si několik půjčených i vlastních cédéček, kousek ze Štěpánova playlisteru, písničky v různých článcích, svoje oblíbené začínající kapely na Bandzone (Vážně nescrobluje? S tím by se mělo něco dělat.)… A tak vůbec, bylo toho fakt hodně. Trochu mi třeští hlava, ale hrozně se mi nechce to vypínat a jít spát. Závislost. Jo.

Nechápu, jak všichni poslouchají hudbu jinak než já. Rozumějte, já ji poslouchám normálně, tak, jak je mi to příjemné, tak jak si myslím, že se to má dělat. Já poslouchám hudbu tak, že:

  1. Najdu interpreta ‒ na koncertě, někdo mi ho doporučí, někde na něj narazím na internetu, mám nutkavou potřebu slyšet skupinu žánru x zpívající jazykem y a tak.
  2. Pustím si od něj několik písniček na youtube.
  3. Stáhnu si první album, které od něj potkám.
  4. Pokud se mi líbí, postupně si stáhnu další alba, jejich počet je přímo úměrný tomu, jak moc se zamiluju a zvrchu omezen počtem dosud nahraných. A taky ho v téhle fázi nejspíš lajknu na facebooku.
  5. Všechna alba se dostávjí do mojí hudební knihovny, ze které zřídkakdy něco smažu a mají jistotu, že budou při náhodném přehrávání ještě někdy puštěna.
  6. Pokud se mi interpret stále líbí, pokusím se mu dostat na nějaký koncert.
  7. Pokud se mi stále líbí, sleduju, jestli nevydal nové album. Když jo, tak si ho stáhnu. A pokud se mi líbí fakt hodně, nebo se mi zdá, že je nezaslouženě chudým interpretem, tak si ho koupím.
  8. Alba z rozrůstající se hudební knihovny znám a pouštím si je dle nálady. Nebo náhodně. Ale po albech. Z knížky si taky většinou čtete víc než jen stránku, nečtete ji pozpátku a tak vůbec.

To je to. Je mi hrozně líto budoucnosti hudebních alb. V divných hudebních stylech, které neposlouchám, mám pocit, že už se na ně přestává hrát. A pořád se diskutuje, jestli mají smysl, při dnešní absenci albovitých hudebních nosičů. Navíc je v naší generaci vážně skoro nikdo neposlouchá, jak se tak dívám kolem sebe. Kromě mě. A přitom toho v sobě můžou nést tolik navíc, oproti písničkám samotným.

Fakt mě baví koncepční alba, která mají myšlenku, kterou v jednotlivých písničkách celou nenajdete.
Fakt mě baví alba, která mají začátek a konec.
Fakt mě baví dvojice písniček, které za sebe pasují takovým způsobem, že vyzní mnohem líp. Veselé a smutné, rychlé a pomalé, všechno se musí tak nějak správně střídat. Tak, jak to umí nejlíp ze všech ti, kdo ty písničky sami napsali, případně možná i někdo jiný, když si na vytváření playlistu záležet (ale z vlastní zkušenosti se mi to zdá jako hrozně těžká věc, protože když jsem se někdy snažila skládat playlisty nějak atmosférou souvisejících písniček, byly se všechny příliš podobné, aby to mohlo znít dohromady dobře a každá sama dostatečně vystoupit), ale určitě ne skript streamovátka.
Fakt mě baví u interpretů, které znám dobře, zařazovat ta alba do kontextu jejich tvorby a vidět jejich vývoj.

A proč si všechno stahuju? Předně proto, že nejsem ani zdaleka pořád online, nebo hlavně online dost na to, abych mohla poslouchat z internetu. A fakt nemůžu udělat jen nějaký „výběr na cesty“, v době, kdy jsem byla mým jediným přenosným přehrávacím zařízením čtečka knih jsem se o to snažila. Moc místa tam není (a měla mizerný ovládání hlasitosti), ale asi dvacet oblíbených alb jsem tam vybrala. To je alespoň 200 písniček. A bylo to hrozně málo. Ať jsem jakkoliv decidofobní, často se mi stává, že jsem si jistá, co si chci pustit. A pak to musí být přesně to.

To jsem vám chtěla říct.

A taky, že bych potřebovala víc přátel na Last.fm. A že mě dost těší mít s nejlepšíma kamarádama SUPER překryv. A že by mě zajímalo, jakej vzoreček na to ta stránka má. A že by to měla nějak ještě víc zpřesnit, abych měla jasno v tom, kdo je můj úplně nejlepší kamarád, muhehe.

Ještě dodám, že jsem celkově děsně kulturní. Chtěla bych víc než jedno předplatné do kina, chtěla bych vidět úplně všechno, co dávají v Artu (i když bych na to asi neměla peníze). S puštěním filmu a rozečtením knížky mám furt problém, ale alespoň už nemám podle mě takovej problém si vybrat, co chci číst/vidět, protože je mi to víc jedno. Dokážu číst knížku jen proto, že se mi lehko čte, nebo někde jen tak ležela, koukat se na film kvůli tomu, kde se odehrává, v jakém je jazyce nebo jaký má soundtrack. Baví mě prostě jen tak konzumovat umění. To já dělám.

Sexy hudební nástroj

Zase jednou jedno zajímavé diskuzně hádací téma. Mé fanynkovské já nad ním fakt plesá.

Otázky zní jednoduše. Míváte oblíbené členy skupin? Máte pocit, že na nějaký hudební nástroj obecně hrají prostě lepší lidi? Jsou lepší basáci, nebo bubeníci?

Baskytara je nejlepší nástroj. Teda, až po dudách, akordeonu a panově flétně, ale baskytara je nejlepší běžnej nástroj. Baskytara mě fascinuje svojí podstatou, úplně vším. Je to úplně podvědomý, ale když zrovna nejsem zaneprázdněná nějakým moc velkým poskakováním, ječením textů nebo konverzací se zbytkem publika, čumím zásadně na basákovy prsty, ať je to kdo je to. Neumím se koukat jinam. Hypnotizuje mě to a nic s tím nenadělám.

Basa je pro mě tajemná. Na první poslech jen těžko postřehnutelná věc kdesi dole. Bez ní to stále je ta samá písnička, což by se nestalo, kdyby se vynechaly bicí, kytary nebo klávesy. Ale přitom, když se přidá, je to lepší. Tak zatraceně lepší, jak by člověk nečekal, že to může být.

Ona už jenom někde ležící i sama bez basáka je krásná. Ty struny jsou krásný. Hrozně moc. Oproti kytarovejm nitkám, tohle jsou struny. A pak přijde ta hra. Kytaristi do toho můžou mlátit, můžou závodit po pražcích, ale nebude to ono. Basák ten nástroj prostě hladí a jinak to ani nejde. Basa hraje klidně a vyrovnaně, rytmicky a dokonale. Pořád. A pak basový sóla, to je taky skvělá vzácná věc. Uíí.

A basáci jsou z nějakého důvodu taky obecně prostě pěkní. Nevím, jak tohle funguje, ale je to tak. Mám pocit, že si ve většině případů můžu vyhlídnout toho nejkrásnějšího, aniž bych počítala struny, a ono to na něj stejně vyjde. Jo a jo a jo.

Kromě experimentu s otázkami pro přátele na Asku, který se zatím vyvíjí asi víc pro bubeníky, ale to je mi jedno, ne všichni můžou mít dobrý vkus, jsem udělala i jeden na sobě. Vypsala jsem si oblíbené členy kapel, které poslouchám. Započítány jen ty, kde oblíbeného člena mám, ale myslím, že je to docela dost:

  • Budoár staré dámy – Marta Svobodová – zpěv, kytara
  • Dalriada – István Molnár – basa  (teda ještě spolu s dudákem z MoMu, ale to nejspíš není úplně stálý člen)
  • Darkest Era – Sarah Wieghell – kytara
  • Delain – Otto Schimmelpenninck – basa
  • Eluveitie – Päde  dudy
  • Furré – Marta Svobodová – zpěv, kytara
  • Gormathon – Tony Sunnhag – zpěv, basa
  • Heidevolk – Rowan Roodbaert – basa
  • Kohout plaší smrt – Matěj Mengler – zpěv 
  • Nightwish – Marco Hietala – basa, zpěv
  • Poletíme – Vojta Konečný – housle
  • Radůzina kapela – David Landštof – bicí
  • Sliotar – JP – zpěv, kytara
  • Sonata Arctica – Tonny Kakko -zpěv
  • Sto zvířat – Jana Jelínková – zpěv 
  • System of a Down – Serj Tankian – zpěv, kytara, klávesy
  • Tarot – Marco Hietala – basa, zpěv
  • Van Canto – Stefan Schmidt – hlubší a sólová hlasová kytara, nebo jak to pojmenovat
  • Znouzectnost – Caine – bicí

Kurzívou jsou zpívající frontmani (těžko říct jestli je to pak srovnatelné s ostatními) a tučně basáci. Takhle já to prostě mám. A jsou to všechno hrozní fešáci a prostě skvělí.

Myslím, že všechny argumenty pro bubeníky docela uznávám. Ale mě nikdo nepřeorientuje.

Konec pubertální samomluvy. Děkuji za pozornost.

Pátek na Made of Metal

Mohla bych napsat dlouhatánskou reportáž, ale lidi, kteří tam nebyli, to nebude zajímat a lidi, co tam byli, sem povětšinou nepřijdou.

Ale to důležité:

  • Dalriada je boží!
  • Ostatní skupiny byly dobré.
  • Ale Dalriada byla boží!
  • Věděla jsem že bude.
  • Docela aspiruje na moji nejoblíbenější metalovou skupinu vůbec.
  • A jejich dudák aspiruje na mého nejoblíbenějšího dudáka vůbec. //Protože Päde je sice hrozně pěknej, ale drží se v rámci Eluveitie hrozně vzadu a nerozehrává se na maďarských lidových písních.
  • Jen mám podezření, že není trvalým členem skupiny. //Ale to se špatně zjišťuje, protože mají oficiální stránky jen v maďarštině.
  • Myslím, že je drsňácký mít oficiální stránky jen v Maďarštině.
  • I jejich basák je fajn. //Ale v žebříčku mých oblíbených basáku už je celkem velká konkurence.
  • Konečně jsem měla příležitost si na jejich písničky zatancovat.
  • A teď ať už mi nikdo nikdy netvrdí, že tancovat neumím.
  • Vendula je huge metal fan. //Neb na to má vlasy.
  • Mám trochu strach, že se Dalriada právě dnes proslavila a ztratím požitek z toho, že jen já znám něco tak dobrýho, perkele.
  • Doufám, že mi Porta Inferi zařídí novou úvodku na facebook, mohla by.
  • Dragony jsou skupina dobře vypadajících mužů, samí takoví tuomasovití typičtí power metalisti, až je to vtipné.
  • Hudba přes plechovej hangár divně rezonuje
  • Suidakra je hustá.
  • Nahej ožralej borec v kotli ještě hustší, ehm.
  • Ale nejlepší je beztak autobus 666, kterej má jízdní řád a absolutně ho nedodržuje, ale jedí přesně tehdy, kdy ho potřebujeme
  • Cítím se mrtvě po půlce jednoho dne. Nechápu, jak zvládnu neděli a hlavně, jak jiní lidi zvládají celej víkend. Umř.
  • Hlavně, že umím psát tak bleskový články.

A on řek pojď, budeme smutní spolu

To by člověk nevěřil, jak se ten duševní masochismus dá kompenzovat hudbou.
Ejchacha. A s každou druhou písničkou skládat hlavu do dlaní a nechápat, proč si tohle dělám. A napadá mě jich tolik, které by fungovaly. Užívám si to.
A vlastně bych mohla brečet jen z kvality zvuku při pouštění z youtube a vestavěných repráčků.
Tohle je TAK uspokojivé!
A vlastně nevím, jestli uznávám pouštění hudby jinak, než po celých albech. Ale to je jedno.
Asi budu dělat další a další, dojemné playlisty o sedmi skladbách. Je to vysoce uspokojivý a užitečný umění.
Cítím se jako blázen. To je dobře.

Venku je bouřka.

Zas píšu na blog každou blbost.
To je taky dobře.

Radůza: Gaia

Alba, respektive samostatné písničky nebo celí interpreti, do kterých se zamilujete na úplně první poslech jsou většinou docela fajn. Docela. Jenže často to dopadne tak, že chvíli máte pocit, že jste právě našli naprostou dokonalost, do statistik si přidáte několik desítek poslechů a olajkujete na všech sociálních sítích každou zmínku o oné záležitost. A pak vám začnou najednou lézt krkem. Buď nechápete, co se vám na tom tolik líbilo, nebo se vám to sice zdá pořád dobré, ale když už to znáte nazpaměť, nemá úplně smysl to poslouchat. Napadají mě samozřejmě mnohé výjimky. Ale taky spousta věcí, které jsem někdy považovala za naprosto nejlepší ze všeho a teď je najednou vůbec nepotřebuju. Přestože vydržely na špičce nekolik měsíců.
Mnohem vyšší záruku kvality mají alba, u kterých překonáte prvních devět poslechů zklamání, napíšete docela kritickou recenzi, ale než ji stihnete zveřejnit, pustíte si to album podesáté a zjistíte, že se vám docela líbí. A pak pojedenácté a rozbrečíte se v šalině.

Čekala jsem na něj. Těšila jsem se na něj tak dlouho, tak moc, víc než na všechno ostatní. Přišlo.
Je hodně jiné. Strašně moc. Změny na Ocelovým městu jsem respektovala a hrozně jsem si to album oblíbila. Ne, že bych si myslela, že je to zlepšení, ale je to prostě změna. Nikdo nemá zamrzat. Nicméně tady už se mi to zdálo vyhnané do extrému. Jak v obsahu textů, tak v hudbě, přestává to s prvními alby mít cokoliv společného. Alespoň se mi to tak zdálo.

A pak najednou, týden po vydání, jsem si ho pustila na koloběžku. A to je ta správná činnost na poslouchání. Protože nemusíte a nemůžete dělat nic jiného intelektuálně náročného, ale zároveň se nesnažíte úplně křečovitě posoudit každý tón. Jen se odrážíte do rytmu. A najednou jsem chápala i ty texty, se kterými jsem předtím měla problém, najednou jsem v tom zvládla z toho brát to, co tam mám najít.

První písnička, kterou jsem zvládla mít ráda už na ten první neživej poslech byli poslední cestující. Textově připomínají to staré a pochopitelné. A pak docela i Ptáče, z podobných důvodů. Mám dojem, že na spoustu z těch nových jsem prostě mladá. Daly mi docela dost práce. A kdo ví, jestli za nějakou dobu nezjistím, že jsem je vlastně nepochopila. Nebo jsem je pochopila, ale až za pár let je dokážu přirovnat k něčemu co znám a pořádně je ocenit. Ale asi jsou dobré. Po vyslechnutí prvních (asi?) tří písniček na loňském koncertě jsem konstatovala, že se mi Radůza zdá šťastnější. Teď bych to možná změnila na smířenější. Dospělejší. Slovo, kterým bych to album charakterizovala, je plynutí. To jsem rozhodla vlastně myslím už před tím, než se mi začalo tak moc líbit. A stojím za tím. Když ho chcete správně slyšet, musíte s ním plynout.

Asi bych měla zmínit i včerejší koncert. V rámci počítací rozjetosti na začátku jsem došla k tomu, že jako čtvrtý řadí Radůzu na druhé místo v mém žebříčku nejvíckrát naštívených interpretů, což je fajn. Docela mě potěšil tím, že jsem viděla, že vážně staré i nové písně vychází ze stejného člověka. A vlastně mě dostalo i to, že byla nachlazená a přesto zpívala, tak jak zpívala. Snad i líp, než kdy jindy, ještě hlouběji a barvitěji. A nebo se mi to jen zdálo. A setlist byl taky super, i když bych ho tentokrát asi zpětně nevyjmenovala. Moje oblíbené písničky se jí podařilo dát na začátek a tím si mě získat hrozně brzo. A těžko říct, jestli stav, ve kterém jsem tam tentokrát (nebo už zase) byla, byl způsoben jen tou hudbou, nebo i něčím dalším, ale bylo už to celkem děsivé. Že se mnou dokáže něco takovýho dělat jeden člověk a pár tónů. A možná i s celým zbytkem sálu. Klepala jsem se myslím celkem slušně. Jen mi připadá docela zajímavé, že ke konci jsem se hrozně těšila na přídavky, protože jsem věděla, že budou sólový a harmonikový. Jo, asi mi to přece jenom chybí. A asi si myslím, že Radůza s kapelou není navždycky, že změny přijdou někdy znovu. Jsem zvědavá. Už teď.

Nevím, jak je to celé pochopitelné. Jenže jsem stihla zjistit, že tohle není o žádné hudební analýze ale prostě o emocích.
Když bych měla být hrozný kritik, tak vím, že se mi nelíbí jak jsou nazpívána slova „synů a dcer“ v Tulákovi po hvězdách, některé části dvojhlasu s Anetou v Babylónské věži a formulace „Žádný ze všech svatých není online“ v Duhovém drakovi.
A myslím si, že Tenkrát v ráji je jedna z nejpovedenějších závěréčejch písní, jaký jsem vůbec kdy kde slyšela.

Písnění #1 – Jde děvče

Zas jsem si jednou vymyslela takový soukromý projekt. Uvidíme, jak to dopadne, ale na tomhle je fajn, že to není nijak omezené, nemusím to dodělávat do žádnýho čísla a je to prostě moje.

Poslední dobou poslouchám hodně českou hudbu. Vlastně už asi rok, je to zvláštní. Každopádně je super rozumět textům, rozumět jim úplně včetně všech podivných slov, chápat každé přirovnání, každou slovní hříčku, která se v jiném než rodném jazyce chápe (a i vymýšlí, v případě cize zpívajících jinak mluvících interpretů) jen těžko. Každopádně jsou pro mě český texty mnohem zajímavější, úžasnější, tak krásně hluboké i mělké. Mnohdy různě uchopitelné.

A to je cílem těchhle článečků. Zachytit je, jejich úryvky, a to, co alespoň v některých vidím já.


Tahle písnička je z mého jednoznačně nejposlouchanějšího alba za letošní leden. Někdy i třikrát denně. Zrovna tahle asi není zrova moje nejoblíbenější, jsou tam ještě dokonalejší/zajímavější/úžasnější, ale rozhodně je obrazotvorná. Jedna z těch, které se dají nakreslit jako první, ale přitom jí houby rozumím. To se mi poslední dobou zdá, pokud textu rozumím, tak je moc plný abstraktních pojmů. A naopak.

Je to kreslený kombinací tužky a krvavýho inkoustu. Původně jsem hledala tuš a normální pero, ale to se mi rostě nedařilo, tak jsem to kreslila brkem a inkoustem ze svojí dopisní soupravy, o které do teď věděla asi jen Anička. Ten brk je hrozně nepříjemně tenkej, aspoň se mám na co vymlouvat, když se mi na tom zdá něco špatně.

Během kreslení mě napadlo, že je vlastně možná zima a chodí sněhem, hezky by to vysvětlovalo verše a schválně do louže, a schválně se klouže, ale zase na perónu v mojí hlavě prostě je stříška, takže by tam nemohlo nasněžit.

Takže takhle. Je to jednoduchý, je to jasný a můžu tím začít.

001

Jde děvče a schválně do louže
s hlavou na bok něžně odlepuje podrážky
Jde děvče a schválně se klouže
Krok sun krok – nechává si na tom záležet
Potiskuje perón puntíkatým dekorem
zítra po něm nic, no vím to


Nemá to neživý video na youtube. Možná ho tam někdy nahraju. Zatím tohle.

Část se slepýma a hranatýma autama je taky supr. Oblíbená na zimní cestu do školy.

Kay Brem v přátelích na ksichtknize

Mám novej blog, tak musím psát. O blbostech, jak jinak.

 

Dneska mi došla na ksichknize žádost o přátelství. Cizí jméno, co to zas… Počkat, Kay Brem? To zní jako nějakej folkmetalovej hudebník…

Lezu mu na profil a koukám s otevřenou pusou. Basák Eluveitie. Šíleně se stydím, že je to zrovna jeden z těch, které si nepamatuju, přestože jsou členy mojí nejspíš přecejen nejoblíbenější skupiny (je jich tam prostě moc, no) a hraje na můj obecně nejoblíbenější metalovej nástroj.

Postupně si uvědomuju, jak na mě přišel. Před pár dny jsem komentovala absurdní fotku, tuhle. S ním. Asi se mu ten komentář líbil, přestože mi nepřipadal ničím výjimečný. Ale stejně je to fakt divný.

Jiní fanoušci si hrozně přejí, aby jim jejich idolové akceptovali nabízená přátelství a diví se, když ne. Jako třeba já tak dva roky zpátky. Ale tohle by mě prostě nenapadlo. Cítím se jako idol basáka Eluveitie, který mu velkoryse přijal žádost o přátelství.