3. semestr na FI

Semestr osobních problémů, studijní pohody a nefunkční menzy.

IB015 Neimperativní programování

Přednáší Barnat, cvičí Bezek a Fiedler, 6 kreditů, zkouška

Boží předmět. Fakt mě to bavilo, zapište si, užívejte si, pokud si myslíte, že nacházíte zalíbění v tom, v čem já.

Fakt vtipné a zajímavé přednášky, nepovinná cvika se zábavným programováním, domácí úkoly s výzvami. První dvě třetiny kurzu jsme si hráli s Haskellem a poslední třetinu s Prologem, ale od příštího roku má prý Prolog zmizet úplně.

Trochu (vlastně spíš hodně) nešťastné u mě bylo zakončení.
Funguje to tak, že nejdřív se píše zápočet ‒ pár příkladů testujících pochopení základních principů. Na papír. A nesmíte tam mít žádnou významnou chybu, jinak nebudete připuštěni ke zkoušce. Jenže když jste zmatení jako já (a ke všemu si v předvečer zajdete na koncert), tak se vám prostě stane, že skoro v každém příkladu uděláte nějakou chybu, ze které si pak rvete vlasy, protože je zejména naprosto dementní a obvykle spočívá v tom, že si špatně přečtete zadání, zapomenete konkrétní syntax nebo někde v půlce zápisu svého, jinak zcela geniálního, řešení zapomenete, že to ještě není hotové, protože vám myšlenky utíkají někam k proběhlému večeru.
Naštěstí máte na zápočet druhý pokus, s vlastně identickými příklady, občes ve verzi pro úplně debily, který už musí dát opravdu každý… Kromě mě, samozřejmě, protože tam udělám další naprosto dementní chybu a už se zdá, že není cesty zpět.
Nakonec jsem si ten zápočet musela jít vybrečet na kobereček, za což se fakt stydím, ale vyšlo to, i díky mému slušnému zisku bodů během semestru.

Zkouška už byla podobná jako zápočet, jen se za dementní chyby nevyhazovalo, jen strhávaly body, takže mám B, což je taky škoda, ale tak co už.

MB103 Spojité modely a statistika

Přednáší Slovák, cvičí Šimková, 6 kreditů, zkouška

Moje první lehčí matika. Během celého semestru jsem měla pocit, že tomu nerozumím ani za mák, jen opakuju postupy z tabule. Na přednášce jsem byla několikrát, ale vůbec to nepomáhalo, tak jsem se na ně časem vykašlala.

Má klasický formát jako ostatní matiky, pět minipísemek, dvě vnitra po 10 bodech a zkouška za 20, navíc jsou tu čtyři domácí úkoly za bod. Písemnky a úkoly jsou společné s MB203. Zajímavá byla různorodá obtížnost písemek, první vnitro lehoučké, ale docela přísně hodnocené, druhé brutální a nestihnutelné, ale pokud si člověk přečetl bodování, zjistil, že se rozhodně nevyplatí dopočítávat něco do konce a se správným nástinem řešení všech příkladů může celkem uspět.

Nějak se mi povedlo přijít na jednoduchý termín zkoušky, takže z očekávaného zhruba C bylo najednou A a vůbec nechápu, jak se to stalo.

PB016 Umělá inteligence I

Přednáší Horák, 4 kredity, zkouška

Minulý semestr jsem psala, že mě tenhle přednášející fakt nebavil a nic se na tom nezměnilo. Oproti lingvistice byl tenhle předmět pro mnohem větší počet lidí, ale taky to byla jen přednáška a taky jsem tam pravidelně usínala.

Na začátku semestru se dlouhou dobu místo principů UMI učí syntaxe Prologu, což jsem jako nepochopila. Přestože mám Prolog nakonec asi vlastně ráda, z tohohle pasivního rychlokurzu jsem si toho nijak moc neodnesla.
Vnitro i zkouška formou testu mi nejdřív přišly oproti otevřeným otázkám v lingvistice minulý semestr jako dobrý nápad, ale asi by musely být rozumnější, otázka „Kolik z techto tvrzení je správně? a) 0; b)1; c)2; d)3; e)4“ je prostě wtf tipovačka.

E, vlastně nevím, co z toho o sobě soudit. Nicméně tenhle předmět prostě nedoporučuju.

PB029 Elektronická příprava dokumentů

Přednáší Sojka, cvičí Novotný, Růžička a Sojka, 5 kreditů, zkouška

Já vám nevím. Tohle bylo divný. Přednášky mi vůbec nepasovaly do rozvrhu, byla jsem jen na první, kde jsem získala pocit, že pan přednášející sice povídá hezky a zvládá si udržet moji pozornost, ale vlastně to bylo úplně o ničem. Slovy tohoto předmětu forma přvážila obsah.

Cvičení měla jen hodinu, byl tam celkem zmatek, pracovalo se na úkolech, které někdy spočívaly jen v kopírování příkazů do terminálu, někdy se tam tvořilo něco zajímavějšího. Klíčové pro úspěšné zvládnutí by asi bylo tam fakt chodit i po té, co se v půlce semestru stala nepovinnými, a nekašlat na to.

Na konci semestru se odevzdávaly zápočtové dokumenty ‒ tištěné CV a kus nějakého delšího dokumentu v texu, v mém případě část maturitní práce s rejstříkem a bibliografií, a jakási xml databáze kontaktů. Už si nepamatuju, kolik jsem nad tím strávila času, ale myslím, že se to celkem dalo.

Zkouška byla v pohodě, hledalo se deset chyb ve stránkovém textu a následovalo několik testových otázek. Vyrobila jsem dataset do drillu, tak ho můžete využít.
Body ze zkoušky ale neměly moc velký význam oproti zbytku semestru a známky se rozdávají na základě toho, jak si vedete mezi ostatními studenty. A ostatní studenti na to asi tolik nekašlali, takže D.

PB154 Základy databázových systémů

Přednáší Zezula, cvičí Míč, 6 kreditů, zkouška

Obsah tohoto předmětu se mi zdá důležitý, ale provedení bylo poněkud nešťastné.

Byla jsem na první přednášce, která mě dokázala znechutit na zbytek semestru, prostě mě fakt nebavila. Cvičení byla jen jednou za dva týdny a bez počítačů. Po každé hodině jsem měla pocit, že všemu rozumím, ale do příště jsem to dokonale zapomněla. Je mi to líto, dostat SQL hlouběji do hlavy a být schopná ho jen tak použít by bylo fajn, takhle byl ten předmět celkem k ničemu.

Zkouška s otevřenými otázkami byla nepříjemná, asi se to dalo celkem naučit i bez přednášek, ale já jsem tentokrát předvečer a velkou část přednoci strávila s pláčem, alkoholem a marnou snahou urovnat si zničený vztah, takže jsem od tam odcházela smířená s tím, že přijdu znova. Ale bylo to D. Tak Dobrý.

PB162 Programování v jazyce Java

Přednáší Pitner a Olejšek /*a já vlastně nevím, u kterého z nich jsem na pár přednáškách byla*/, cvičí Vaculík, 6 kreditů, zkouška

Mám asi fakt ráda programovací předměty. Je v nich tak nějak jasné, co se po člověku chce a užívám si, jak na sobě vidím výsledky.

Java jako jazyk mě moc nebavila, ale bylo to milé. Nevyžadovalo to (kromě posledního úkolu) moc vlastní analýzy a vymýšlení, člověk na cvičeních a v domácích úkolech jen psal třídy podle zadání a pak se radoval, jak mu to hezky funguje. A můj cvičící byl moc fajn.

Na začátku cvičení se vždycky psal odpovědník. Důležité je si povšimnout dvou věcí ‒ otázky jsou z cvičného odpovědníku, takže stačí udělat si ten a zapamatovat si asi dvacet odpovědí, a hodnocení je binární, musíte odpovědět všechno správně, jinak máte 0, takže se snažte a neradujte se, když máte dobře čtyři odpovědi z pěti.

Psaly se dvě vnitra na cvičeních a zkouška, všechno mělo stejný formát: dostali jsme tištěné zadání a programovalo se. Nebyly to žádné pasti, mohly se používat libovolné zdroje kromě kamarádů.

Co nechápu, je, jak je možné, že tohle má být alternativa k C++, které je podle všech dostupných informací mnohonásobně těžší a časově náročnější. Z nějakého důvodu si naprostá většina mých kamarádů vybrala céčko a já se jim jen smála, jediná nevýhoda byla, že se mnou nikdo nechodil na pivo, protože všichni psali úkoly. Fakt úplně pořád.

Na konci semestru mě překvapilo přísné bodování, E je až asi od 70 % bodů a A od 94. Ale dala jsem ho.

PV072 Seminář z asistivních technologií

učí Plhák, 3 kredity, kolokvium

Na závěr předmět, který bych doporučila. Funguje to tak, že si na začátku vyberete téma prezentace ‒ nabídka je dost různorodá, jsou tam jak technická témata, tak i všechno možné okolo, právo, sport nevidomých…
A pak se prostě prezentuje, obvykle dva studenti na každém semiáři. Obvykle dvě prezentace netrvají celé dvě hodiny a všichni se stihnou prostřídat už někdy v listopadu, takže ke konci semestru máte klid. Fakt se mi to líbilo.

Ty další věci

  • Zajímalo by mě, co se bude dít, až nám opraví menzu, poté, co si všichni moji kamarádi zvykli jíst meníčka.
  • Příští semestr cvičím céčko, držte mi palce.
  • Naučila jsem se skoro bydlet v počítačové hale, ale ke konci semestru je tu děsné vedro.
  • Na FI téměř neexistují nezadané holky.

Odkazy:

  1. Miška napsal:

    Ahoj, Fitli,

    píšem, pretože som objavila tvoj blog o štúdiu informatiky a mám otázku.

    S malým tímom vývojárov sme dostali nápad na nástroj, ktorý by mal pomôcť študentom informatiky nájsť si kvalitnú prvú prácu (niežeby bol v IT problém nájsť si prácu, ale juniori majú často problém dostať sa na pozíciu, ktorú chceli a firma ich hodí na nejaké opravovanie bugov, alebo CSS kodéra. Nič proti kodérom, samozrejme, len to nie je každého vysnívaná práca..:D).

    Teraz sa snažím ten nápad overiť u študentov, či by ich vôbec niečo také bavilo a zaujímalo.

    Bola by si ochotná venovať mi 20 min. svojho času na krátky call/stretnutie v Brne? Moc by ma zaujímal tvoj názor ako študentky a ako človeka s vlastným názorom :)

    Maj sa krásne,
    Miška

Napsat komentář